Thursday, September 3, 2009

RAMADHAN DI DUA TIGA NEGARA BERBEZA...

Alhamdulillah atas nikmat yg telah Allah berikan pada aku.. kerana dapat merasa menjalani ibadah di 3 negara yg berbeza.. dan empat termasuk Malaysia.. tapi aku hanya nak crita di 3 negara yg pernah aku lalui.. setelah 3 kali menjalani ibadah puasa di mesir.. dari 05 06 dan 07.. keadaan agak berbeza berbanding di jordan dan saudi... nak mula dari mana ek... sikit2 la kepada org yg berminat dengn cerita aku.. tak minat?.. tak yah baca.. hehehe


Di mesir.. banyak maidaturrahman di sediakan.. boleh kata hampir setiap masjid yg besar menyediakan juadah berbuka.. ade juga individu2 yg menyediakan juadah untuk berbuka.. bagi kami pelajar melayu, kalau malas sngt nak masak.. leh hari2 cari masjid yg sediakan juadah berbuka.. tapi yg agak tak best.. hari2 menu hampir sapa.. tapi klu nak tukar selera... kene masak sendiri la.. tapi ramai yg malas masak sendiri.. kecuali aku.. aku rajin skit.. huahuahua.. tapi tak de plak yg sediakan juadah sahur.. kalau malas juga.. tidur je lah.. atau minum air kosong je..


Yang mengagumkan suasan Ramadhan di Mesir ni adelah.. suasana Alquran di sepanjang ramadhan.. kita boleh melihat orang Mesir membaca Alquran di mana2 sahaja.. tepi jalan.. tunggu bas.. dalam bas.. dalam keretapi.. pendek kata.. di mana2 je la.. lagi satu.. klu bab sedekah.. memang jelas.. aku pernah melihat.. seorang yg mungkin kaya di kerumuni oleh peminta sedekah.. dan dia sedang membahagi2 wang kertas tebal yg di pegangnya,.. suasana ni memng biasa akan terjumap kalau dia mesir...

Di jordan.. tak bnyk yg aku nmpk.. mungkin sebb aku hanya 3 hari di jordan.. tak de nmpk masjid2 menyediakan juadah berbuka.. mungkin faktor kekurangn sumber air.. kasihan negara macam jordan.. hanya leh simpan setangki air untuk seminggu sementara menunggu air baru di pam seluruh jordan.. kalau dalam seminggu tu. guna air lebih.. pandai2 la cari air.. negara yg berbukit2 n agak sejuk.. tapi air keurangn.. nak minum air pun kene beli.. mandi plak.. just yg penting2 je.. nak membasuh plak.. kene hantar dobi.. duk mesir juga best.. mandi leh sepuas2nya.. tapi tak leh plak mandi kerap di mesir ni.. dari org2 dulu2 lagi dah gitau.. bahaya mandi bnyk di mesir.. Tapi.. alhamdulillah.. masjid2 di jordan penuh dengan jemaah untuk berterawikh.. suara imam2 derang pun.. sedap2..

Sampai di saudi.. aku berbuka puasa di masjid nabawi.. tapi kami lambat sampai.. so.. dapat makan hasil simpati org je.. kat sana klu nak mkn nasi yg best2.. kene kluar awal.. n duduk di dataran masjid nabawi.. macam2 juadah di sediakan.. makanan2 ni di sediakan oleh syarikat2 besar2 mungkin.. dan kebanyakan org yg menikmati juadah berbuka di dataran masjid nabawi adelah org luar.. bukan arab saudi.. mungkin derang dah kaya. so tak pelik sangt mkn2 free ni.. yg ramai aku nmpk.. org india.. pakistan n bangla.. bagi yg berbuka di dalam masjid.. hanya di sediakan kurma n air zam2.. mungkin tak mau mencemarkan masjid..

Di mekah... suasana hampir sama dengn madinah.. tapi.. juadah yg di sediakan di luar Masjidil Haram hanyalah.. mkn kotak.. dalam kotak tu.. ade la air mineral.. biskut2 n kek.. dalam masjid.. hanya di sediakan air zam2 dan kurma.. so.. klu aku berbuka di dalam masjid.. lepas solat terpaksa gi restoran pakistan untuk cari roti.. bulan pose di audi.. aku tak jumpa nasi putih.. hai2 makan nasi basmati.. memang rindu nasi putih.. hehe.. suasana solat trawih kat sana memng best klu time doa qunut.. hanya org yg hati keras n tak paham apa yg di doa sahaja tak mengis masa imam Sudais atau Shuraim baca qunut.. memeng meremang bulu roma.. terkenang suasana terawih di Masjidil Haram.. semua ni aku lalui pada Tahun 08.. tahun ni nak gi lagi.. tapi tak de rezki.. lagipun.. Fmly dah rindu sngt di Malaysia.. kene balik dah..

No comments: