Tuesday, November 6, 2007

NADWAH MIRATH....

baru-baru ni aku berpeluang untuk menyertai nadwah mirath iaitu seminar penentuan harta pusaka.. memang mula2 tgk poster tu aku macam tak brapa ikhlas nak gi.. tapi oleh kerana teringat ilmu tu penting dan aku duk sini pun datang nak tuntut ilmu.. maka aku ngan selambe mamber pun mendaftarkan diri.. tanpa berfikir banyak kali..


dugaan pertama yang aku kene lalui ialah hari bermunala nadwah tu kami bebudak shoubra ade ujian.. maka kami terpaksa datang nadwah lepas ujian.. nasib baik la nadwah bermula lepas zohor.. pkl 12 setengeh.. aku terfikir gak.. balik klas trus ke nadwah mesti letih gilos ni..tapi tak pa la..kami habis klas pkl 11 lebih.. maka lepas saja klas aku gi la umah kawan aku.. sbb dia kata nak masak.. maka dia pun masak la.. siap masak lepas zohor.. pas makn kami pun pergi.. jam dah pkl 1 lebih dah..


bila kami sampai ke dewan solah kamil.. masa tu agak tergesa2 jiga la.. masa kami sampai tgkl ramai lagi yang baru sampai.. biasa la janji melayu.. janji awal lewat gak la mulanya... habis daftar aku ngan beberapa sahabat masuk dewan.. masa tu ucapan perasmian pengarah programm.. ahhhh.. aku menarik nafas lega.. sebb aku tak terlepas lagi nadwah.. lagipun aku bukan nak dengar sngt ucapan2 perasmian ni.. hihih jahat tak aku?..


selesai ucapan perasmian maka nadwah pun bermua ngan baik.. Ustaz Muhamad Jabal Alam Shah Nasution penmbentang seminar pun mula kan tugas beliau.. kami di beritahu bahawa dia dari indonesia dan akn balik ke negara beliau tak lama lagi.. dan guru beliau bernama Sheikh Abdul Malaik Nasiri... juga dari indonesia kot?.. ntah tak plak kami bertanya..

apa yang aku dapat masa seminar tu walaupun terlelap gak la beberapa ketika.. tapi aku dapat gak belajar bahawa:

1) ilmu mirath ini adalah ilmu pertama yang akan Allah ankat kelangit seperti yang di khabarkan oleh Rasulullah s.a.w. memang benarla apa yang telah Baginda beritahu... jika kita lihat hari ini makin ramai yang tak tau tentang kepentingannya.. seperti yg di beritahu kepada kami oleh Presiden PMRAM bahawa masyarakat minangkabau adalah antara yang paling kuat menentang pembahagian harta secara Islam ini..kerana mereka memegang adat perpatih dan klu di lihat di sekolah2 agam pun pelajran ini yang paling bebudak macam kami ni tak minat dan terdidur bila di ajarkan.. termasuk la aku..


2) ilmu mirath ni adalah bukan ilmu pembahagian harta pusaka.. tetapi ilmu penentuan hak pusaka.. penbahgian hata tu boleh di berikan bila2 masa shj.. tetapi penentuan harta ini kene di buat sebelum mayat di bawa kekuburan lagi.. kerana untuk menetukan waris yang kan membayar hutang simati..kerana Rasulullah pernah enggan mengimami mayat yang berhutang sebanyak dua dinar sehingga ada sahabat yang sanggup membayarkan hutang simati.. begitu la beratnya hutang.


3) aku dapat kepuasan kerana dapat sesuatu ilmu yang baru yang aku tak minat sebelum ni.. tapi tanggung jawab aku sebagai ahli ilmu akan bertambah seleas ini... tu yang letih tu..

itu la yang aku dapat kongsi dengan pengunjung blog aku pada kali ini.. nadwah mirath berlangsung selama dua hari berturut2.. bermula pkl 12 tgh habis dekat pkl 10 mlm.. penat bangat aku.. tapi tak pa la.. kami dapat sanad syajaratul mirath.. dan sijil sekali.. tak lama lagi ade lagi seminar selama seminggu tentang ilmu ni.. nak alm dalam dua hari memang tak boleh.. aku tekad nak sertai lagi... Amin..

walapun pnat sbb pagi gi kelas kerana ade ujian.. nak tranko lepas klas trus ke seminar dan balik lewat malam.. badan penat dada berisi .. kepenatan tu terubat la juga.. ok la lama plak menulis kali ini.. lain kali plak

almaslul:// rugi rasanya tak bergambar dengan penceramah.. klu tak boleh letak gambar kat blog ni... klu ade kesalahan ejaan tu harap2 korang paham2 je la ek.. jgn banyk komplen.. hihihi

No comments: