Sunday, February 15, 2009

HARI PERTAMA DI SAUDI....

sebelum masuk sempadan saudi.. sempat gak bergambar dengn bas yg kami naiki

Bismillah Walhamdulillah.. baru rasa rajin plak nak sambung crita di Saudi.. setelah berpenat tak lelah.. sbb aku tak de penyakit tu.. kami berbuka pose kat atas bas je arini tu.. lepas singgah di perhentian.. kami pun order nasi bukhari..masa tu ust Hasnol bayar.. kami tak de duit riyal lagi.. di sempadan aku lihat dah ramai org pakistan daripada org arab.. aik.. aku ni masuk saudi ke, atau Pakistan.. lantak dia la.. dia nak cari mkn tu.. sudah mkn kami akan truskan perjalnn ke Madinah.. tak sabar rasanya.. kami dipahamkan, perjalanan kami lebih kurang 700km klu tak silap.. adoiyaiii.. bila la nak sampai ni.. dah dekat nak isyak dah.. kami dah solat jamak takdim tadi.. mlm ni bermlm dalam bas.. tak sempat terawikh...

makan di perhentian yg pertama.. nasi bukhari..


Perjalann di teruskan.. badan pun agak letih.. dah ngaji n bersembang kami pun tertidur.. sedar2 je dah berhenti untuk solat subuh n sahur.. tak ingt dah kat mna.. lepas solat subuh.. kami sambung perjalnn.. aku trus tidur.. aku terjaga sbb ade bunyi bising.. driver minta 10 dinar.. tapi ust hasnol tak setuju nak bayar.. sbb tak de alasan kukuh.. pertengkaran berlaku.. jam dah pkl 7 lebih masa tu.. dah cerah pun.. aku masih mamai.. aku dengar driver tu ckp.. aku tak tipu... memang kene bayar... dia ckp klu tak mau bayar korang turun je dari bas ni.. adoi.. apa lak berlaku ni.. aku masih lagi mamai.. dalam keadaan separa sedar.. aku kemas barang untuk keluar bas.. sbb arahan dari ust Hasnol, kami pun turun..

keadaan kami setelah di halau turun dari bas oleh pemandu yg tamak..


Barang2 kami keluarkan.. rupa2nya masa tu depan pejabat muassasah.. (muassasah ade lah satu jabatan yg menguruskan haji dan umrah).. kami pun turun.. bila pegawai muassasah tgk kami turun dari bas ngn barang2.. dia pun tnya.. maka ust Hasnol sebagai ketua kami pun crita dari awal hingga la barang kami di turunkan.. rupa2 bayaran yg driver tu minta adelah untuk poket dia.. so.. muassasah pun menahan driver tu.. lega asanya.. tapi bila di tnya di manakah hotel yg akan kami menginap ni madinanh nnti.. alamak.. kantoi...

penginapan sementara dan terpaksa...


Mengikut undang2 muassasah.. setiap jemaah yg masuk ke madinah mestilah sudah menempah mana2 Hotel yg di iktiraf oleh muassasah.. kami blum tempah hotel sbb kami student je..mna la ade duit nak tempah hotel mahal2.. so.. ust Hsnol just nak cari hotel yg murah2 je.. tapi Muassasah x bagi.. aduhai.. kami pun kene tahan.. ingtkan dah lepas mulut buaya dah ok.. masuk mulut harimau plak.. so.. bas kami di iringi oleh muassasah ke penginapan yg muassasah sediakan.. kami di tgglkan di situ dan driver di bawa ke pejabat.. kami di beri bilik n katil.. agak selesa juga.. ust Hasnol tak kelihatan.. dah nak masuk zohor.. arini jumaat.. kami seramai 40 org ni pun berjalan kaki ke Masjid Nabawi untuk solat Jumaat di sana..


pintu gerbang masjid Nabawi... permandangn kali pertama nak masuk ke masjid Nabawi.. rasa syukur yg teramat sngt


Masjid rasa kagum dan penuh kesyukuran.. sapai juga aku di Masjid Nabawi.. selama ni just tgk gambar jer.. Allahuakbar... rasa syukur sgt.. sudah solat jumaat aku ingt melawat ke Makam Nabi.. jenuh juga pusing2 cari jln.. Alhamdulillah.. sempat juga lalu depan makan dan mem beri salam.. nak berhenti memang tak leh.. sbb org ramai.. almaklumla hari jumaat.. lepas solat kami balik ke penginapan.. cuaca di sini agak panas.. rasa macam nak beli air tin je bila tgk peti ais tu.. tapi mengenagkan pose.. sabor je la.. panjangnya nak crita.. sambung nnti la ek..

No comments: