Monday, February 18, 2008

KEJAYAAN YANG MEMERLUKAN PENGORBANAN..

Setelah berpenat lelah selama hampir sebulan aku berulang alik dari rumahg ke Hayyu Asyir, yang memakan masa perjalann kekadang kurang sejam dan kekdang lebih sejam kerana jem.. akhirnya arini aku berjaya gak habis belajar ilmu mirath.. tapi bukanlah bermakna aku trus boleh mengusai ilmu mirath.. tapi Alhamdulillah aku berjaya mengusai sistem untuk mudah ilmu mirath..

aku masih ingat lagi semasa masuk ke tingkatan enam dahulu.. kawan2 aku ramai yang kata.. ilmu faraidh ni adalah ilmu yg paling payah.. memang susah nak kuasainya.. so aku pun kagum la sb ade sorang kawan aku ni agak pakar dalam ilmu ni.. tapi itu dulu.. skang ni aku rasa aku leh la selesaikan masalah mirath di kalangan kluarga aku..

mula2 aku ikuti klas ni ust kami yg berasal dari Medan Indonesia ini berkali2 berpesan.. tanamkan tekad belaar ilmu ini adelah untuk di sebarkan.. dan menyelesaikan masalah mirath di kalangn sekurang-kurangnya 50 anggota kluarga kamu.. klu setakat nak tau saja2.. sila angkat kai... kerana disini bukan tempat nak tau saja2.. tapi sini untuk penjadi penentu mirath di dalam kluarga ... oleh kerana ayat2 ust yg power itu.. aku naik semangt.. so macam la dugaan nya.. pernahjuga aku rasa malas tahap keldai.. tapi aku usahakan juga diri supaya tak malas

dalam perjalan pembelajaran aku selama hampir sebulan belajar ilmu ni.. macam pengalaman aku lalui di dalam perjalan ke tempat pengajian.. ade ade yg lucu .. ade yg memalukan.. aku yg menyakitkan.. yang lucunya aku terhamtuk sebnyak dua kali ketika nak naik van.. dan kepala aku sangt sakit masa tu.. tapi aku buat dek jer.. sbb malu.. ade gak aku jatuh tergolek kerana nak kejar bas.. aku tak perasan ade pembahagi jalan.. memang lawak.. tapi sakitnya hanya aku dan tuhan je yg tau.. dah besar ni baru ni la tergolek.. masa kecik2 dulu slalu dah.. hahahaha.. nasib baik aku jatuh dalam gelap.. aku tgk tak de org nmpk kecuali kawan yg jalan sekali ngn aku tu.. nasib baik la.. malu dapat sakit dapat...

pengalaman kene berdiri dalam bas selama sejam lebih pun biasa gak.. dah la letih balik blaja.. pastu kene bersesak2 dalam bas.. semua kene pegang besi kat atas tu.. kena plak duk sebelah arab yg tak mandi.. siap la aura ketiak dia.. tapi tu semua kengan manis la kiranya.. sbb kat malaysia payah la nak cium ketiak arab.. hahahaah.. tapiselama dua thun lebih ni.. thun 2008 ni la aku mula naik bas sendiian.. sebelum ni ade kawan. klu sendiri jgn harap aku nak gi.. ni rekod baru gak bagi aku.. heheheh

ok la.. esok plak aku tulis.. esok nak tulis akibat menangguhkan kerja...

No comments: