Sunday, July 13, 2008

JAULAH MANSURAH...


Dengan nama Allah yang maha Pemurah lgi maha Mengasihani.. dengan kezininan Allah sekali lagi aku dapat berjalan ke Mansurah pada 7hb 7 2008.. satu lagi muhafazah yang menjadi tumpuan pelajar melayu ke Azhar untuk menuntut ilmu.. ramai gak la pelajar Melayu kat sini.. tak tau la brapa ramai.. mau 3 4 ratus kot.. Mansurah tak macam Shoubra tempat aku.. di Mansurah ade juga pelajar Melayu perempuan.. di Shoubra hanya lelaki sahaja.. di sini juga ade pelajar medic....Di hadapan Makam Sheikh Sya'rawi(gambar di atas..)


Kunjungan aku kali ni bersama 15 org kawan2 dari shoubra.. kami sewa van travel.. agak selesa la juga.. tujuan asal kami hendak memenuhi jemputan majlis walimah seorang sahabat kami yang bertemu jodoh dengan pelajar perempuan di Mansurah ni.. tahniah wat Ustaz Lokman Hakim dengn Ustazah Fatimah Azzahrah.. wah sedap betul nama depa ni.. memang secocok.. aku bila lagi?.. tgguuuuuu... hehehe
Kenderaan yang kami sewa ke Mansurah..


Destinasi kami yang pertama adelah ke Makam seorang ulama yang tersohor di Mesir iaitu Sheikh Mutawalli Sya'rawi.. beliau adelah ulama tafsir abad ke 21.. di katakan bahawa... semasa beliau mengajar tafsir tiada kitab tafsir di hadapan beliau.. dan beliau adelah seoarng ulama yang berani menegur pemimpin secara berhadapan.. boleh tgk link ni.. http://zuhdi.wordpress.com/2008/03/07/wasiat-syeikh-syarawi-kpd-pemerintah/ perbuatan macam ni tak mungkin di buat oleh mna2 ulama sekarang.. begitu hebat beliau berhadapan dengn seorang pemimpin ditaktor seperti pemerintah Mesir.. beliau meninggal pada tahun 1998.. dan gambar2 beliau masih terpampang di mna2 sahaja di Mesir ini sebagai tandai masyarakat Mesir masih menyayangi beliau.. suara beliau mengajar tafsir masih kedengaran di corong2 radio..
Di kebun anggur yang dah lama aku bercadang nak gi...

Seorang sahabat aku menceritakan.. seperti mna yang di ceritakan oleh mufti Mesir.. semasa beliau hampir di hujung hayat beliau.. beliau berpesan hanya Shiekh Ali (mufti Mesir) sahaja yang di benarkan memandikan jenazah beliau.. dan semasa hendak memandikan beliau datang dua orang yang tak di kenali.. dengan muka yang bercahaya dan bersih tolong memandikan jenazah sheikh Sya'rawi ni.. beliau di kebumikan di kampung halaman belaiu di Mansurah besebelahan dengan madrasah beliau..

Seterusnya kami singgah di sebuah kebun anggur bersebelahan dengnkebun jagung.. setelah bergambar kami pun trus ke rumah Sheik Husin untuk mendekat kalimat2 dari beliau.. rumah beliau bersambung dengn masjid.. dan kami mendengr kalam2 beliau di dalam masjid..beliau merupakan sheikh yang sngt suka dengn pelajar Melayu.. dan beliau mengatakan bahawa beliau sentiasa menolak untuk mnegjar orang mesir.. tetapi jika org melayu hati beliau sentiasa terbuka.. dan beliau berpesan ilmu hanya akan berkembang jika ilmu itu di ulang dengn cara mengajarkan kepada orang lain..


Mendengar kalam2 nasihat dari Syeikh Husin


Jam menunjukkan pkl 1130 pagi.. waktu zohor masih lambat.. Sheikh membuka bilik di bawah masjid untuk kami berehat... sehingga Zohor.. lepas Zohor kami ke majlis walimah kawan kami.. selpas makan kami bersiar2 di bandar sikkah.. bandar ini tak la besar seperti Kaherah dan tak la sesibuk Kaherah dan terletak di pinggil Sungai Nil yang di ketahui terpanjang di dunia... mengikut kata seorang kawan aku.. semasa pemerintahan Syaidina Umar, Sg Nil akan surut setiap tahun dan jika Sungai Nil surut pertanian mereka akan terjejas teruk.. mengikut amalan jahiliyah Mesir, mereka akan mengorbankan wanita tecantik di Mesir untuk diberikan kepada Sungai Nil..

Di majlis walimah



Oleh kerana tidak mahu amalan ini berterusan , gabenor islam ke Mesir ketika itu Amru Al-Ash
telah mengutuskan surat kepada khalifah dan memberitahu perihal Sungai Nil.. Lalu Khalifah Umar mengutuskan surat kepada Sungai Nil.. dan surat itu di campakkan ke dalam sungai.. sampai sekarang Sungai Nil tak surut2 lagi.. dan wanita tercantik di Mesir yang selalu di korbankan adelah dari mansurah.. tapi klu melihat dengan mata kasar.. wanita di sini memang cantik2.. sekian..

No comments: