Thursday, July 10, 2008

MATRUH MENJERIT-JERIT


bersama ahli rombongan...

Bismillahirrahmanirahim.... wah best sangt ke sampai menjerit2?.. best la gak.. 3 hari seterusnya aku di matruh tak de la apa2 aktiviti sangt.. just mandi n jalan2.. tapi matruh ni memang menarik la.. debom gak.. hari kedua kami ke muzium Rommel.. Muzium ni bersemperna dengn nama ketua tentera Jerman di afrika pada perang dunia kedua.. .. yang unik nyer dia ni.. mengikut sejarah yang tak tau betul ke idak.. beliau ni berada di semua tempat dalam satu2masa.. tapi hari kedua kami tak sempat masuk sebb dah terlewat.. muzium dah di tutup.. tapi hari ketiga kami dapat masuk.. kene la bayar 50 sen je. tapi dia ade tulis tulisan inggeris.. foriegner 5 geneh.. bila di tnya.. rupa2nya org non muslim yang tak reti baca tulisan arab akan kene cas 5 geneh.. kami yang leh baca arab ni 50sen jer..


di muzium rommel...

pantai2 di sini memang jernih2.. macam air swiming pool jer.. geram nak mandi tak mau kluar2 dari air.. tapi tu la.. dah air masin kan? klu masuk dalam tekak perit oo.. hari ke ketiga kami di suruh menyanyi di depan anak2 yatim yang datang bersama dengn jamiyah.. mula2 segan gak.. tapi oleh sebb di desak bnyk kali..... kami pun dengn kurang sedianya bernasyid la seperti yang di pinta.. lepas je solat maghrib di tgh2 simpang yang ade sedikit taman.. sedikit majlis widak kami ngn anak2 yatim ..

di pantai ageba...

sedikit yang aku dapat dari perhimpunan kami dengn anak2 yatim ni adelah teka teki.. teka teki ni di tanya oleh seorang fasi kepada anak2 yatim ni.. tapi aku pernah gak jumpa dalam email.. tapi lupa.. bunyinya begini.. apakah 5 makhluk yang di ciptakan oleh Allah di muka bumi ini bukan dari rahim perempuan.. jawapannya pertama Adama.. kedua Hawa.. ketiga Kambing Nabi Ibrahim.. keempat Unta Nabi Saleh yang di kluarkan dari gunung.. yang kelima adoii lupa plak.. nti aku cek balik..hehehe.

jernihnya laut ni....



Antara tempat2 yang kami lawati yang pemes kat matruh ni.. adelah pantai ageba.. yang mempunyai tujuh warna(mengikut kata org la.. ) pastu hamam cleopatra(bersemperna dengn nama seorang ratu yang pernah memerintah mesir dan berkahwin sebnyk 3 kali... dan perkahwinan terakhirnya adelah dengn adik lelakinya sendiri demi untuk memperluaskan tanah jajahannya)...

1 comment:

kartini said...

salam 'alaik.
wah bes ye jalan2. ambik peluang posing2 habis2an yo. hehe. wah best2