Sunday, May 4, 2008

DI HENING PAGI...

Alhamdulillah.. pagi aku dapat pegi subuh berjemaah.. tenang rasanya hati.. bukan senang nak berjemaah di masjid pepagi ni.. tapi nasib baik musim panas ni tak la sjuk sngt.. klu musim sejuk lagi la malas nak ke masjid pepagi ni... dalam musim sejuk boleh bilang ngn jari jer gi jemaah subuh.. aduh lemahnya iman aku.. klu imam masjib tu macam aku alamatnya lengang la masjid.. di Mesir walaupun solat subuh tapi ahli jemaahnya tetap ramai.. mungkin sbb penduduk dia ramai kot.. tadi aku tgk kat masjid ade la dalam 3 saf.. mungkin jemaah dekat 200 org kot atau lebih...

Teringat hadis.. solat berjemaah lebih baik dari solat sendirian 27 kali ganda.. dan solat berjemaah 4 org lebih baik dari solat jemaah 2 org. solat 8 org lebih baik dari 4 org.. bergitu la gandaan2nya... ringkasnya.. lebih ramai jemaah itu makin besar la pahala.. dan solat org yg berkahwin itu 70 kali baik dari solat org bujang.. semoga aku bertemu jodoh yang baik...

Apa yang aku tgk di Mesir ni.. ramai anak muda solat jemaah di masjid berbanding di Malaysia.. terutamanya di kampung2.. klu di Malaysia terutama di tempat aku... nak tgk anak muda subuh berjemaah amat sukar sekali.. teringt plak kata2 ulama.. nak tgk generasi yg akan datang.. maka lihat anak muda sekarang.. klu macam i la keadaannya.. bagaimana plak la generasi yg akan datang ek.. di Mesir ni selain waktu solat subuh.. amat ramai sekali jemaahnya.. dan jemaah bagi subuh juga ramai. kalau masuk saja Ramadhan.. klu pegi solat subuh lambat maka alamatnya solat kat luar la..

Apa ynag lebih menarik di sini adelah.. kanak2 di sini di ajar menghormati masjid sejak kecil lagi.. dan anak2 jika di masjid di awasi oleh ayah2 mereka.. klu nak solat pun solat di tepi ayah mereka.. dan ade gak yg solat jauh dari ayah mereka.. tapi mereka tidak akan buat bising dalam masjid.. klu wat bising.. bukan sahaja ayah mereka yg marah.. satu masjid akan marah.. sbb tu kanak2 tak buat bising dalam masjid.. aku teringt di kampung aku.. kanak2 sngt bising dlm masjid.. yg nak marh pun hanya tok siak shj.. bapa2 kanak2 ni biuarkan aja anak2 mereka tak menghormati rumah Allah.. mungkin mereka menganggap anak2 itu masih kecil dan tak berdosa... tanpa mereka sedari mereka telh berdosa kerana tak melarang anak2 mereka mengaganggu jemaah lain beribadat...

Masa aku kecik2 dulu selalu gak ikut ayah gi masjid.. tapi ayah aku seorang yang garang.. kami klu gi masjid ngn ayah tak brani nak main2 ngn kawan2 kat blakang.. sbb ayah sngt jaga anak2 walaupun dah besar.. aku teringt lagi masa aku sekolah menengah.. walaupun tak buat bising.. tapi aku duk di blakang masa solat jumaat... tapi ayah aku tegur.. knp aku tak duk di depan.. walaupun ayah selalu wirid di depan.. tapi sentiasa mengawas anak2 nya di blakang.. dan pernah gak bulan pose.. setelah solat terawih 8 rakaat aku lepak ngn kawan2 di blakang masjid.. maklumla aku duk asrama lama tak jumpa kawan.. sedang asyik berborak ayah aku datang panggil masuk masjid.. segan gak ngn kawan2.. tapi aku tau ayah lagi malu sebb dia seorang ahli jemaah masjid.. tapi anak dia sama je ngn anak org lain.. so ikut ayah lagi baik dari ikut kawan...

Lagi menarik di negara arab ni derang boleh solat di mna2.. di tepi jalan.. pasar dan dalam kedai jer.. mungkin ade berlaku di negara kita.. tapi amat jarang pemandangn seperti ini.. aku pun biasa solat atas rumput jer ikut jemaah ngn arab.. dan di Malaysia pun aku pernah solat di atas rumput jer.. tapi hanya sekali jer.. apa yg kekadang menjanggal aku.. mereka memakai pakaian kerja mereka ketika solat.. klu kerja pejabat aku tak kesah sngt..atau kerja hantar2 mknn segera macam KFC ker.. tapi kerja sebagai pengutip sampah(baju yg kotor) pomotong daging(penuh ngn darah daging).. bila aku tnya ust yg pakar.. derang kata... ade pendapat ulama yg membolehkannya.. lega la hati ini..

Ramai org kita di Malaysia melewat-lewat2 kan solat dan tak solat berjemaah kerana kurang selesa ngn peluh dan bagi alasan nak mandi dulu baru solat.. tapi nak mandi tu epak dan sembang2 lagi.. dan bagi penjual daging, ayam dan ikan di pasar2 ramai yg tak solat dengn alasan pakian tak bersih.. tapi hakikatnya hati yg tak bersih.. sebb hati yg bersih sentiasa mendahului Pencipta dari segala hal.. semoga aku menjadi org yg mencintai Allah dan Rasulullah... dan semoga aku jadi insan yg Istiqamah.. amin...

No comments: