Monday, July 28, 2008

BAZARIA...


Bismillahirahmanirrahim.. pada musim cuti ni ramai badan kebajikan anak negeri(BKAN) wat bazaria.. termasuk dewan pewakilan pelajar(DPM) pun wat bazaria untuk menmbahkan lagi kewangan persatuan masing2... ade yang buat bazaria gabungan dan ade gak yang buat sendiri.. di bazaria ni macam makann Malaysia boleh di dapat.. tapi harganya agak mahal la skit.. sbb barang2 kat Mesir ni pun dah mahal..


Aku plak di offer untuk menolong DPM shoubra berniaga di bazaria anjuran BKAN Pahang.. upah tak de.. tapi dapat makn free jer... duit dari keuntungan tu akan masuk ke tabung DPM.. nilah masa aku nak tolong DPM.. dengn pengorbann yang sedikit.. menu untuk jualan kami nasi kerabu.. tapi Bazaria Pahang kali ni tak meriah sangt.. sbb berlansung 1 hari selepas Bazaria gabungan Selangor dan Terengganu.. tugas aku hanyalah tolong2 skit masak.. yang jadi ketua chef org Kelantan.. org Kelantan memang pandai wat nasi kerabu.. kat sini nak kongsi skit resepi nasi kerabu ngn pembaca yang sudi menjenguk blog aku yang simple ni..


Bahan-bahan:-

nasi biasa.. boleh gak wat bewarna atau nasi putih sahaja..

lauk plak.. leh guna lauk daging.. atau ayam gorang...atau telur gorang.. atau ikan goreng.. telur masin..semuanya ok..


Kuah:-

bawang besar yang di kisar dan di tuskan airnya.. bawang putih.. lada kering sesuka hati.. santan dan kerisik.. cara masaknya.. tumis bawang kisar dalam minyak yang panas.. pastu masukkan lada kering yang di kisar.. pastu masukkan santan dan kerisik.. nak sedap lagi masukkn serai... nak sedap lagi.. ejas la sendiri..


Kerabu:-

Kerisik.. bawang besar yang di kisar.. bawang putih juga di kisar.. dan isi ikan rebus yang di tunbuk tak berapa halus.. cara buat.. campurkan dan gorengkan semua ahan ni tanpa minyak.. sampai masak.. ikan plak leh la pilih ikan apa yang anda suka.. ikan pelaing ker.. selayang ke.. kajang ker.. petalinng jaya ker.. eh ade ke ikan petaling jaya? .. ikan kayu pun boleh...


Ulam: kacang panjang... kobis .. selon.. pucuk aduk.. lobak.. taugeh. apa2 je la ulam.. janji di potong halus...


nak sedap lagi.. kene ade solok..

bahan2 nak wat solok plak.. ikan rebus.. bawang merah atau besar.. dan bawang putih. dan kelapa parut di kisar dalam satu blander.. pastu.. belahkan lada besar.. sumbat bahan2 adi dalam lada yang di belah tadi. dan di kukus..


Itulah yang aku dapat sepanjang menolong kawan aku berniaga.. upahnya makn free jer.. kerja kerana Allah.. tapi berniaga ni memang menguntungkan.. dan nabi pun bagi tau.. berniaga adelah 9 persepuluh sumber kekayaan.. bahan2 tadi aku tak letak sukatannya.. sapa nak cuba leh la sukat sendiri.. zas... berniaga di bazaria tak salah di sisi undang2 mesir.. sebab buat sekali sekala sahaja..


P/s: ramai yang puji Nasi kerabu yang kami buat sedap.. so rugi la sapa tak try buat..


1 comment:

eeka said...

assalamualaikum
wah... hebat memasak rupanya...
hehehe leh la jadi "CHEF" orang..