Sunday, February 24, 2008

BILA DAH TERINGIN NAK MAKAN KERANG....

Kerang yg besar2..

Nampak sedap.. tapi pasir banyak.. hahahaha

Semalam berkunjung ke rumah Mustafa.. tgk anak dia kali kedua.. ntah macam mna isu kerang terkeluar dari mulut Nipah.. dia tanya aku nak makan kerang x? aku cakap boleh gak.. so.. dia kata esok kita gi suk(pasar).... aku yg bujang ni on jer... cuma kot2 bini dia tak senang jer.. sbb aku duk rapat ngn laki dia.. so dia terpaksa berkongsi kasih ngn aku plak.. hahaha.. tapi bini dia ok jer kot.. tak kesah la tu...

Jadi esoknya aku ngan Nipah pun pergi pasar... ramai org kat pasar... peniaga pun ramai.. akhawat Malaysia ade la dua org aku jumpa.. tapi aku bukan nak cari awek.. aku nak cari kerang.. so wat dek jer la kat derang(macam la derang nak sangt pandang aku.. huhuhu) dari awal pasar hingga ke hujung aku sa'i.. jumpa la kerang besor... kawan aku kata nak beli ker? nak beli amik la trus.. aku kata lek dulu.. usha la kat depan dulu.. tadi aku call Tapa, tnya dia nak kirim apa? dia kata betul ke nak belikan.. aku jawab yer la.. (ikhlas.. tapi cerita kat org..betul ke ikhlas?) insyaallah ikhlas...

Tapa kirim beli ikan tenggiri.. setengah kilo.. semlam adik dia beli ikan tenggiri kat kedai ikan bakar.. sekilo 30 geneh..dia beli sekor jer.. 7 geneh.. so aku nak usha kat sini plak.. aku tanya la mamat arab ni.. sebelum tu aku dengar dia offer kat mama arab tu 16 geneh sekilo.. cantek la.. aku wat2 tanya.. dia kata 18.. aku kata 16.. dia kata 17... aku kata 16.. dia setuju.. aku amik.. aku cari sayur plak yg Tapa kirim... dah beli sayur.. aku tgk tempat kerang tadi...

Besar kerang ni.. aku tanya sekilo brapa? mamat tu cakap 2 geneh sekilo.. aku pandang Nipah.. dia kata ok la tu.. aku pun okla.. Nipah cadang beli semua.. aku tnya berapa semua.. dia angkat.. dia kata 10 geneh.. ade bdk arab tu yg dah lama menyampuk kat tepi tadi kata 12 geneh.. dia kata nak timbang ker? aku kata timbang la... di pun gi la kat penimbang pakcik sbelah tu.. betul 10 geneh.. sebab 5 kilo.. awal2 lagi pakcik tua tu sound aku.. ikan yg aku pegang tu jgn letak atas meja dia.. aku wat dek jer..

Aku nak blah dah.. aku letak la sayur aku beli tadi atas meja pakcik tu.. sekejap jer.. sbb lenguh dah lama pegang.. dia marah tul.. dia soundnya aku.. ni mencabar keotaian aku ni.. aku pun just merenguh.. ahh.. aku blah.. meja kosong pun beria.. bukan terjejas pun meja dia.. nasib baik org tua.. klu og muda tadi.. tak tau la aku.. mau aku wat tak tau jer.. hahaha(macam nak pukul jer tadi) mana berani.. arab Mesir kuat ooo.. peti ais yg aku beli aritu.. aku angkat tiga org.. arab selamber jer pikul atas bahu.. aku nak pengsan bawak 3 org... terpaksa ajak sorang lagi..

Dah siap beli semua.. kami pun nak balik dah.. sampai umah masa tu dah azan Asar.. lega aku dah jamak takdim.. aku lepak jap... Nipah tnya aku nak cuci kerang? aku kata on jer.. aku pun cuci.. kerang ni duk dalam pasir selut dan berlumut.. payah la nak cuci.. tapi aku cuci gak.. maklum la dah 2 thun lebih tak merasa kerang kegemaran aku ni.. lepas basuh trus rebus.. basuh kene tonyoh ngn penggosok periuk.. sbb lumut dia tebal.. mungkin lama sangt dia bertapa.. teringat aku cerita Sunan Kalijaga yg bertapa sampai badannya di tumbuhi pokok...

Kerang dah masak.. semuanya terbuka.. nmpk macam sedap... nak bagi kerang rebus sedap.. aku letakkan garam, asam, dan cili kering.. aku try angkat satu-persatu.. wah bnyknya pasir kat dalam kerang ni.. tak mandi kot.. takper.. Nipah tolong cuci kerang yg dah aku kluarkan dari kulit.. sbb bnyk sngt pasir.. aku try mkn.. tawar la plak sbb dah basuh... dia cadangkan kerang ni di masak.. aku ok jer.. sambil tggu bini dia masak kerang.. aku main ngn Huzaifah anak derang yg comel tu.. menjerit2 kegembiraan bila aku sakat dia...

Hasil susah payah dah ade depan mata.. kerang masak pedas dah siap di masak.. macam sedap jer.. aku pun makan.. kuah masakan tu sedap... TAPI kerang tu liat la plak.. keciwanya.. tapi sebbkan payah dapat aku makan la juga.. Nipah tak makan bnyk sbb gigi dia tak leh nak mengunyah banyak.. isteri dia tak suka mkn.. sbb liat.. aku pun makan la.. walaupun lenguh mulut aku mengunyah.. hahahah(lapo tul aku ni).. biasala payah jumpa....

Hasilnya agak mengecawakan.. beli 5 kilo.. tapi 4 kilo kulit sahaja.. sekilo jer leh mkan.. klu pandai leh la wat kapur atau wat barangan kraf tangan... tapi tak pandai.. buang jer la.. tapi aku bertekad. balik malaysia nnti siap la ko kerang aku kerjakan habis-habisan.. dendam aku mesti di balas..

No comments: