Sunday, February 24, 2008

SEKALI TERSANGKUT PARI LA PLAK...

Pagi ni aku siap sedia dah nak balik... sbb dah tiga hari di perantauan.. rimas gak lama2 kat umah org.. baju pun tak salin.. aku besar.. nak pinjam baju2 derang mna la muat... hahahah.. Tapa pun kata arini dia nak gi daftar anak dia.. wat surat beranak... so aku cadang nak kluar sekali la.. sbb alang2 kluarkan?.. Tapa dan janji ngn Nipah pkl 9 pgi.. aku dah ready.. pkl 830 lagi.. buang2 apa2 yg patut siap2.. senang nak berjalan nnti....klu sakit perut dalam perjalann payah skit.. sbbh van mana ade tandas.. klu nak buang dalam keretapi.. tobat lahum la.. baik aku sedia awal2...

Dah pkl 9 nipah call Tapa.. tapi anak Tapa(Ahmad Syatibi) nangis plak lapar.. dah di susukan.. kami turun.. masa tu pkl 940 lebih dah.. biasa la janji melayu.. Nipah dah dua kali call. kami pun turun.. Syatibi di selimut kemas.. sbb suasana kat luar tu sejuk gilos.. nampk Nipah dah lama tggu kat perhentian bas.. dia nmpk aku.. perhentian bas tu dekat je ngn umah Tapa.. aku pegang beg Tapa.. sambil beg aku bergalas di belakang..

Sampai dekat Nipah aku amik hard disk aku kat dia.. aku salam. aku kata nak balik dah.. dia kata nak "balik dah? lepak la dulu jalan2".. aku pk sekejap.. "boleh gak" meluncur dari mulut aku sepontan... kami tggu teksi.."sini payah dapat teksi" rungut nipah.. "slalu ko tggu kat mna?"tanya aku.."kat umah aku" jawab dia.. kami tggu teksi.. cahaya matahari memancar.. muka Syatibi terkena cahaya.. "silau anak tu" tegur aku kepada Tapa...''aku memang slalu jemur dia macam ni" jawab tapa selamber... aku senyap je la.. memang sebelum ni.. anak dia kene kuning... baby skang jarang yg tak kene kuning kenapa ek?


Anak sedara aku pun dah 3 org.. termasuk dua adik aku yg bawah tu.. semua kene kuning masa baby.. akak akukata semua baby ade.. cuma yg truk ngn tak jer... ntah la.. aku tak de anak lagi.. ade gak org kata.. sbb isteri masa mengandung kene cahaya kuning waktu senja.. ade ade gak kata sbb masa mengandung si isteri selalu duk depan kipas.. dan elok pompuan mengandung ni.. biar la peluh skit.. tak perlu la kerap sngt mandi.. nnti kandung air.. itu la serba sikit ilmu ygaku tau pasal org mengandung.. selain dari sngt sensitif dan kuat makan... banyk gak aku tau.. biasa la.. persediaan awal kata org.. ceeewaaah...

Teksi pun sampai.. Nipah bagi tau tempat nak di tuju.. Maktabah Siahah klu tak silap.. diatunjuk 5 geneh.. arab tu senyum tanda setuju la kot.. kami naik teksi ngn beri salam. dia jawab salam dan dia mengucapkan mabruk kepada anak Tapa.. tapa jawab syukran jer.. dalam teksi aku tak tau nak sembang apa nak arab tu.. tak de isu.. biasal la aku.. tak de modal nak sembang ngn org tua.. klu org mula dulu ok la.. klu aku nak mula jgn harap.. jgnkan arab.. melayu pun aku tak pandai.. ngn kawan2 okla.. ngn awek lagi la tak pandai(cececeecece)...

Sampai tempat nak dituju.. kami turun teksi dan bayar 5 geneh macam di janjikan..kene jalan kaki skit.. aku jalan sambil pandang kanan dan kiri.. aku terlajak kedepan.. Nipah panggil aku...dia kata ni la tempatnya.. aku heran gak... tempat ni macam umah flat jer.. buruk plak tu.. ade la makcik depan pintu masuk tu bagi kad apa ntah.. dan dia suhmasukk.. ade plak sorang makcik tu suh bayar dulu.. kami wat tak tau jer.. layan la ko makcik.. kami mendaki hingga ke tingkat 3.. aku tgk tempat tu punya la sempit.. manusia ramai.. pejabat tu ade 5 bilik.. satu ruang tamu... satu bilik lebih kurang 10x10 kaki la kot...


Sesak dan bingit dalam tu.. bilik kecik meja besar.. pompuan2 arab plak gemuk2.. aku usha2.. ade 2 org je yg agak kurus.. yg lain berpuluh2 lagi gemuk2.. bukan nak kutuk.. nak gi tau jer.. hehehehe...dalam tu bingit.. tapi anak tapa rilek jer.. tak nagis pun... anak dia pundah jadi macam anak arab.. dah biasa dengan bising bandar di sini.. aku tggu di muka pintu.. Tapa ngn Nipah wat usrusan.. tak lama pastu ade la sorang mamat ni.. aku tgk macam melayu.. tapi wat macam tak nmpk je kat aku.. sbb klu melayu mesti tegur.. tak lama pastu ade sorang lagi bawak anak.. tapi yg ni macam arab skit muka dia.. aku pun perhatikan jer mereka berdua..


Aku usha salinan pasport mamat tu.. sah dia melayu.. sorang kawan dia yg bawak anak tu masuk bilik.. pastu kluar balik.. aku tnya barapa lama dah anak ni.. dia kata seminggu.. "nama?" "amal" apa ntah.. aku tak tangkap apa yg dia cakap.. sbb bising sngt dalam tu.. tgh derang wat urusan aku pun menyibuk la kat tepi derang tu.. sambil beg Tapa aku pegang lagi.. aku usha pejabt arab ni.. satu komputer pun takder... n ade satu jer telepon.. adushh.. terkebelakang derang ni berbanding Malaysia.. sini jer kot.. tempat lain ok kot.. ntah la.. aku tak tgk plak tempat lain...

Sambil wat urusan.. Nipah sembang ngn arab... aku dengar ngn senyum jer.. kawan arab yg ramah ni tnya.. dia pandai cakap arab ker?.. arab yg peramah tu kata.. Malizi kuwais.. kullu kallim arabi.. (org Malaysia bagus.. Semua pandai cakap arab.. pandai la sngt.. huhuhu) dia puji2.. aku senyum jer. di berkenalan ngn Nipah... lantak ko la...

Urusan selesai.. anak Tapa tak perlu cucuk lg.. ntah kenapa aku tak tnya.. aku kata lega la.. tak yah la anak ko sakit.. makcik depan pintu tu mintak 24 geneh.. Nipah kata.. patutnya kene bayar 20 jer.. dia amik 4 geneh kot.. bnyk gak tu.. klu 10 sehari.. mungkin 40 geneh senang jer dia dapat..tak pe la makcik. kami halalkan jer..

Sampai umah Tapa.. kami naik teksi gak balik.. Tapa gak bayar.. aku ikut jer.. hahahaha.. aku rasa sakit perut.. Nipah kata ko nak balik trus ker? .. aku kata nak buang dulu jap.. singgah umah Tapa.. tapi dah sampai umah dia.. tak rasa plak.. lepak kejap.. Nipah kata nak makan pari? kita usha yg semlam tu.. semlm tnya 10 geneh.. mhl tu.. sampai kat umah Tapa.. ade la beberapa awek's tggu bini dia.. tak nmpk pun..depa duk dalam bilik.. aku setju gi suk sekali lagi... beli pari plak.. tapi kene tggu azan jap.. sbb dah nak masuk waktu..

Pas solat zohor aku kepasa berdua.. Tapa di umah jer.. di pasar Tapa call kirim barang.. aku jumpa pari .. tanya dia kata 6 geneh jer sekilo.. aku beli trus.. sekilo ebih.. kene la 10 geneh setengah... tapi aku bayar 11 geneh.. tapi muka dia macam tak mau pulang 50 sen aku pun.. halal je la.. aku blah.. malas nak berkira.. teringat masa beli talapia semlam.. harga talapia 10 geneh... Nipah minta dia siang sekali.. dia minta upah 1 geneh.. Nipah kata 50 jer.. dia kata" org Mesir jer wat macam ni.. bukan korang" so Nipah bayar gak la 1 geneh... org Mesir memang berkira klu bab duit ni.. Hatta 25 sen punbising satu bas..

Pari dah di beli.. bawak balik.. Nipah balik umah dia.. aku sampai uamh ade ustazah ni tgh masak.. aku letak barang.. aku layan crita.. ngantuk.. nak tidur tak de bilik.. tahan je la.. pari di biarkan di tepi dinding.. so arini kau tak jadi balik lagi.. malam ni aku tulis blog.. pari dah siap di cuci.. tggu nak bakar je malam ni.. tapi ade org.. rilek dulu.. ok la.. nak layan tetamu plak.. zasss.. lenguh pinggang aku duk lama sngt...

No comments: