Monday, February 25, 2008

PERMUSAFIRAN...

Kenangan bersama Huzaifah yg cute... sama umur ngn anak sedara aku.. Syaurah.. tapi aku tak sempat jumpa lagi..

Alhamdulillah.. aku selamat sampai ke shoubra gak dekat2 pkl 9 mlm semlam.. kluar rumah dari Iskandariah pkl 3 petang.. banyak pengalaman yg lucu kat dalam perjalanan semlam.. aku nak coretkan trus dalam blog bila sahaja sampai di rumah... tapi internet plak wat masalah. so.. aku tulis la lepas subuh ni...


Malam sebelum balik kami sempat bakar pari.. lama tak mkn pari.. pari kat sini lain skit.. ade kulit dia yg kasar.. aku yg nak sngt pari tu.. aku la kene siang.. ade gak terluka skit tangn aku bila kene kulit dia yg kasar macam kertas pasir tu.. bukan semua kulit dia kasar.. tapi ade sebahagiannyer sahaja.. aku pun siang.. bakar dan mkn.. dan aku tekad.. esok aku mesti balik.. dah dua hari di umah Tapa.. dua mlm sebelumnya di umah Nipah..


Jam pkl dekat pkl 3 petang.. aku pun minta izin Tapa nak balik.. nak jumpa anak dia kali terakhir.. tapi tgh menyusu plak.. tak mau kacau dia.. perut pun dah kenyang.. mkn tghari lauk semlm.. Tapa panaskan.. lauk ade lebih lagi.. so habis kan la.. aku tak kesah pun.. janji ade bende nak lapik perut.. so kluar umah ngn keadaan kenyang.. tapi tak mau kenyang sangt.. takut jadi macam nak datang Alex aritu.. perut terlalu kenyang.. kene plak duk blakang dalam van.. pening kepala bila van melambung dek kerana jalan yg tak rata..


Sesampai di tempat keretapi.. trus ade keretapi.. aku trus naik tak tangguh2 dah.. aku cuba tepon Nipah bagi tau dia, aku balik.. tapi tak dengr sbb ketapi bising sngt.. aku sms jer.. bila perut kenyang mata pun mula la stim... nak buka pun payah.. sempat gak aku sedar sampai 6 perhentian.. aku tgk pakcik depan aku terlelap enak.. lepas saja perhentian Sidi Gaber.. pakcik tu bangun.. rupanya dia telah terlepas Sidi Gaber.. lantak ko la pakcik.. aku pun ngantuk ni..


Dalam tak sedar tetiba aku terkejut ngn suara arab.. aku toleh kiri kanan.. keretapi dah kosong.. cis.. malunya aku.. semua org dah kluar.. aku sorang je tertidur dalam keretapi.. malunya.... aaahhh lantakla... bukan ade org yg aku kenal pun.. hahahah.. nasib baik aku nak berhenti di perhentian akhir.. klu tak.. terlepas macam pakcik tadi.. aku trus luar menunggu van nak ke Cairo..


Aku usha2 tak nmpk satu pun.. tetiba mamat tu panggil aku.. dia tanya aku.. Misr?(Cairo bagi org Alex dia sebut Misr).. aku jawab aiwah.. dia ajak aku "Ta'al".. aku follow dia.. ramai gak arab follow dia.. tapi dia bawak tempat yg bukan biasanya kami tggu.. ni mesti nak wat kerja haram ni.. nak lari dari persatuan la ni.. aku follow jer.. pastu baru van sampai.. derang su kami naik cepat2... tak sempat penuh dia dah jalan.. macam ketakutan jer.. driver bagitau"ok.. kita akan ke Misr.. tambang 18".. ngamuk plak pakcik sebelah aku.. dia kata apa ni? kan ker biasa tambang 17.. arab ni segeneh pun berkira.. aku senyap jer.. dia bertekak ngn driver.. sampai kan driver suh turun.. dia tak mau turun.. dan ade plak mamat2 lain cover pakcik tu.. driver tak brani cakap bnyk...


Driver berhenti di satu tempat.. tempat kosong ade lagi satu.. sebelah aku.. pakcik yg muka macam jurulatih bola Mesir tadi sebelah kiri aku.. tak lama pastu, kawan driver datang bawak sorang lagi org kulit hitam duk sebelah aku.. kawan dia bagi tau tambang 18 geneh.. sekali lagi pakcik sebelah kiri aku naik angin dan depa bertekak.. sampai dua titik air liur dia kene tangan aku.. aku lap kat kerusi depan aku..aku terkepik sbb aku ditengah.. mereka kiri kanan aku... duk bertekak.. hahaha.. brother tadi malas cakap bnyk.. muka bengang ngn pakcik tadi.. trus blah.. driver truskan perlanan kami..


Dah masuk Cairo driver suh kumpul duit.. nnti trus bayar kat dia.. pakcik sbelah aku tadi amik peranan kumpul duit.. dia kutip 17 geneh jer.. klu biarkan driver mau dia kapak kami 18 geneh.. walaupun nampk sikit dia kapak.. tapi klu kami ni 14 org.. dan untuk dia 14 geneh.. lebih dari biasa.. untung gak ade pakcik muka macam jurulatih bola Mesir ni.. hahaha...


Alhamdulillah sampai gak kami di Cairo.. jalan jem.. sorang pelanggan turun.. sorang polis naik.. dia kata nak bawak driver ke satu tempat yg tak di ketahui kemana.. sbb driver tu pakai hp masa memandu.. so lantak ko la... driver tak melawan.. dia hantar kami ke Ramses.. tempat biasa perhentian van.. aku turun dan tggu van untuk sampai ke rumah.. lama nya dalam van.. masuk Cairo pun sejam lebih.. sbb sesak sngt jalan..


Alhamdulillah sampai gak aku kat umah.. sampai umah trus tanya maknn .. nasib baik ade.. lapor wei.. 6 jam dalam perjalanan.. teringat kenanan ngn Huzaifah.. nnti pakcik mai lagi yer....


No comments: