Monday, May 12, 2008

HARI IBU BUKAN SEHARI...

Sempena ngn hari Ibu yang di sambut di Malaysia tanah airku.. aku rasa nak tulis sikit tentang Ibuku.. bila org sebut tentang hari ibu bertambah teringat aku pada Mak aku yang jauh di Malaysia.. Mak aku seorang yang lembut tapi kekadang garang gak.. masa kat aiport Kuantan semasa aku hendak datang ke Mesir Mak aku mengalirkan air mata.. tapi aku bukan nak sombong.. tapi aku tak rasa sedih sngt nak berpisah.. sbb aku dah excited sngt nak naik kapal terbang.. hehehe.. aku pelukMak.. Mak cim aku.. pastu Ayah aku plak cium aku..

Masa kecik aku pernah lemas sebanyak dua kali.. sekali di telaga yang Ayah aku korek.. sekali lagi kat sungai.. dua2 peristiwa itu Mak aku de di tempat kejadian.. Masa aku lemas di sungai mak la yg terjun selamatkan aku.. dengan izin Allah.. klu tak tek sempat aku nak tulis blog ni.. masa aku lemas di telaga Kak Long yang selamatkan aku dengan izin Allah..aku agak manja ngn Mak.. dah besor pun kekadang letak kepala atas riba Mak lagi.. (takkan nak duk atas riba plak..mau patah peha Mak aku)..

Masa kami kecik2 Ayah selalu tinggalkan kami sebb Ayah pergi berdakwah.. kekadang 3 hari.. kekadang 40 hari.. kekadang 4 bulan.. Mak la yang jaga kami.. masa Ayah gi berdakwah ramai jiran2 kutuk kluarga kami.. pakaian yang Mak aku baru sidai di ampaian tak sempat kering sudah ade anak2 jiran jolok hingga jatuh.. dan masa tu mana ade mesin basuh.. so kene la Mak aku basuh balik.. tapi Mak aku sabar jer..

Masa Ayah tak de di rumah.. macam2 bunyi kat keliling uamh hingga atas bumbung klu waktu malam.. masa tu kami kecik2 tidur mati.. mak je yang sedar.. tapi mak wat selamber jer.. Mak kata langsung tak brasa takut.. dan yakin Allah sedang lindungi kami sbb Ayah kluar ke jalan Allah.. Mak aku ade jiwa isteri pejuang..

Masakan Mak yang paling aku suka adelah gulai kari.. Mak buat memang power.. hehehehe.. teringat hadis Nabi S.a.w apa bila di tnya apakah amalan paling afdhal.. maka Nabi s.a.w bagi tau.. berbuat baiklah terhadap ibu kamu dan di ulang 3 kali .. barulah Ayah kamu.. di dalam Alquran ade mengingatkan kita di larang mengatakan walaupun uh kepada Ibubapa kita..

Aku di kira beruntung kerana mempunyai Ibu yang penyayang dan baik hati.. Ramai anak2 di luar sana yang tak mempunyai Ibu.. dan ade plak yang mempunyai ibu tapi tak sayang pada anaknya.. dan ade mempunyai Ibu tapi tak boleh memberi keselesaan kepada anak2 mereka.. tapi aku beruntung kerana mempunyai Ibu yang sempurna.. memddidik kami dengan agama..
Ya Allah aku berterima kasih kepadamu kerana mengurniakan Ibu seperti ibu aku... Panjangkanlan umur Ibu aku.. dan kasihilah Ibuku seperti Ibu mengasihi aku semasa aku kecil Ya Allah..

Aku ade terbaca satu artikel yang di pastekan di Tranungkite.net yang mengatakan hari ibu ini mula2 di sambut oleh orang kristian di Rom.. semperna dengan Ibu nabi Isa klu tak silap aku.. tapi aku bukanlah niat untuk menyambut hari bersemperna dengan hari itu.. tapi bagi aku.. HARI IBU BUKAN SEHARI...

2 comments:

ZaujahSaifullah said...

SubhanALLAH..best baca artikel nih.. semoga ibu sentiasa dalam pemeliharan ALlah..aminn...

SAIFULLOHULMASLUL said...

amin