Sunday, February 17, 2008

MALAS YANG BAHAYA

Kerana ikutkan malas semua kerja tak jadi. tapi itulah manusia kan? selalu meletakkan malas di depan. padahnya? semua kerja di tangguhkan kerana mementingkan kemalasan.. padahal malas ini adelah sesuatu penyakit yang Nabi selalu berdoa untuk di hindarkan penyakit ini.. ianya jika sudah di hidapi oleh seseorng maka sanagt sukar untuk pulih.. ubatnya hanya roh yg kuat..

Antara penyebab penyakit ini adalah kerana selalu tidur selepas subuh.. tapi di mesir ni tidur lepas subuh adalah sesuatu yg paling nikmat bagi sebahagian pelajarnya.. huhuhuh.. tambah2 plak musim panas.. sbb mlam yg singkat maka ramai yg lepas subuh mesir akan senyap sunyi seperti di langgar garuda..

bagai mana hendak mempunyai roh yang kuat... jika mau roh yang kuat dan besar.. maka bagilah makanan rohani kita banyak.. dan kurangkan makann jasmani kita. kerana apa bila kita terlalu memberi jasmani kita makn.. maka nafsu kita akan gemuk.. dan roh kita akan kurus.. dan senang2 la yang gemuk mengalahkan yg kurus.. so akibatnya kita la yang pemals.. aku crita bab malas ni sebab penyakit inilah yg aku sedang hidap.. klu dah kene nak berubat pun malas..

aku ingat lagi kata2 imam Ghazali.. lebih kurang bunyi nya bergini.. berat hati untuk ibadat kerana banyaknya maksiat.. Asthgafirllah... bnyk nya dosa aku ni... esok aku cuba lagi menulis... mlm ni saja nak rajin kan diri setelah beberapa bulan tak menulis... doakan aku rajin.. Amin...

1 comment:

norjannah said...

t.kasih atas perkongsian.

malas jg disbbkan ANGAN-ANGAN yg pnjang. kita menyangkakan masih ada esok utk melakukan ibadat, menangguhkan taubat dan esok la laksanakan tugasan dan amanah... dan dikala malas datang, kita juga terlupa dgn maut yg boleh dtg pd bila-bila masa...