Friday, August 29, 2008

SEBUAH CRITA SERAM..

Subahanallah.. penatnya.. peluh membasahi baju... balik saja dari epot aku masuk bilik.. jam dah pkl dua lebih.. dekat2 pukul 3.. suasana sekeliling sunyi dan sesekali terdenagr suara motosikal di luar... aku balik rumah bersama ucop.. seorang lagi rakan serumah ku... sedang aku membaca akhbar.. usop masuk dan duduk di sebelah ku.. "nak tgk brita sukan sat.. kot2 ade brita kedah ka.. sat ja.. aku nak tidoq dah" kata ucop yg agak pekat loghat utara nya.. memang agak fanatik dengn pasukan bola sepak Kedah... maklum la la kedah memang double trebel tahun ni.. bangga sngt la tu.. elleh... tapi dah rezki dia.. Pahang ntah bila la nak catat kemenangan macam tu...

Setelah.. membaca sedikit berita sukan dan tajuk berita luar negara... "aku nak tidoq la" sambil mengangkat punggung.. tinggallah aku berseorang di dalam bilik.. bilik kembali sunyi.. aku bangun untuk ketandas.. "eh.. ade nasi plak?.. ade lauk sekali?.. cantik sangt la..".. bisik hatiku.. bukan lapar sangt pun.. saja je nak mkn.. sambil mkn aku aku menonton rancangn dokumentari 10 tahun sebelum merdeka.. crita tentang pejuang2 kemerdekaan menentang penjajah British. tak sampai 40% dokumentari nasi dah habis.. aku bngun membasuh pinggan dan melihat semua rakan2 ku telah tidur.. aku tutup lampu ruang tamu.. aku biarkan lampu dapur terpasang.. senang nak cari tandas bila bangun nnti...

Aku terus menulis blog.. susana kembali sunyi.. tiba2.. prakkk.. bunyi sesuatu jatuh.. aku bingkas bangun.. aku teringt kisah melihat kawan aku di bilik sebelah.. pikiran aku teringat kenngan kawan aku yg di hempap rak buku sehingga luka ketika sedang tidur.. lawak gak crita tu.. tapi aku melihat di luar tak de apa2 pun yg berlaku.. aku cuba panggil namanya.. tak menyahut pun.. ruang tamu gelap.. aku mula la berasa seram.. bulu tengkuk mula la tegak.. apa tak nya.. aku mula teringat kisah seoarng sahabt aku yg duduk bersendirian di dalam rumah aku ni di ganngu oleh makhluk halus.. bulu roma aku kembali naik.. aku cepat2 membuka mp3 quran dari komputer aku sambil aku meneruskan penulisan.. sesekali bunyi"prak.. prak".. seperti bende jatuh trus berulang.. bertambah la seram.. nak tgk ke?.. jgn harap aku nak gi tgk.. makhluk ni nak uji aku ke?.. macam2 bisikn dalam kepala aku...

"prak" sekali lagi bunyi itu menerpa ke telinga aku.. tapi kali ni aku tak seram lagi malah tersenyum.. baru aku teringat .. masa aku mula masuk rumah tadi peti ais terbuka.. dan suiznya di tutup.. ade la salah seorang kawan aku yang wat macam tu sbb nak bagi ais dari peti ais tu cair.. rupa2 bunyi2 yg aku dengr tadi adelah ais ketul yg melekat kat freezer jatuh kerana cair.. cis..wat kecut aku je.. alang2 dah pasang mp3 quran aku teruskan mendengar alunan ayat2 suci alquran yg di bacakan oleh imam sudais ni..

~Klu dah penakiut.. bunyi kucing bergaduh di tgh malam di sangka bayi menangis.. tapi Mesir ni kekadang seram juga..~ hehehe

No comments: