Thursday, August 7, 2008

SEWA RUMAH NAIK LAGI...

Bismillah.. Walhamdulillah.. tgh ade bersama2 kawan2 serumah bersembang lepas asar semlm.. tetiba.. "weii.. tuan rumah datang.." adoi.. nak kutip sewa la plak.. dan masalahnya dia dah datang awal bulan aritu.. dia dah bagi tau nak naikkan sewa rumah.. aku bingkas bangun bersalam ngn tuan rumah.. Nasir namanya..

"macam mna ni?.. kita nak bayar 700 geneh ker?' tny aku kepada hanif.. "entah la.." jawab hanif serba salah.. sewa asal 625geneh.. tapi dah di naikkan 25 geneh thun lepas.. dia kata sbb kami dah duk sini 3 tahun.. padahal masa tu tak sampai lagi 3 thun.. so skang 650 geneh.. dan nak naikkan lagi 50 geneh.. "cop.. mai la tgk ni" aku panggil yusuf.. dia ni biasa skit bab2 ni.. "sat aku nak balas mesej"

Aku trus berfikir.. klu boleh nak cari tektik supaya sewa tak dia naikan.. dalam masa yang sama aku tak selesa tuan rumah lama menunggu.. aku kluarkan 650 geneh dan aku bayar kat tuan umah.. aku bagi tau dia.. kawan2 aku ramai yang balik malaysia..memang 3 org ahli umah aku balik malaysia.. ketiga2 nya budak baru.. adoi.. aku yang lama ni tak balik2 lagi.. cobaan... "baki nnti la aku bagi" kataku kepada tuan umah.. dia pun setuju... dia minta sewa umah bawah ngn atas sekali.. aku cakap kat dia nnti aku turun bagi tau derang.. bebudak umah bawah aku ni berhati kering skit.. derang berani tawar menawar.. aku tak sampai hati klu tuan umah wat muka kesian.. tapi aku pun kene kasihankan diri aku gak..

Sampai umah bawah, aku bagitau bebudak umah bawah dan aku ym bebudak umah atas suh turun.. tapi bdk umah bawah ni jenis rilek. walaupun tuan umah sedang tggu derang bergerak ngn selamber.. macam tak de apa2 pun.. merimaskan aku.. tapi aku tggu gak derang.. sbb derang ni hati kering dalam bab tawar menawar ni...

Kami naik atas sama2.. semua senyap tak tau nak mulakan perbualan. dalam setengah minit Zulkahir mulakan perbualan dan tawar-menawar.. aku senyap je sbb umah aku dah bayar.. dan umah atas ngn bawah belum bayar lagi.. klu uamh aku naik 50 geneh.. uamah derang naik 75 geneh.. dari harga 425 geneh.. tuan umah nak 500 geneh.. maka panjangla tawar menawar.. dan tuan umah janji ngn aku.. 50 geneh baki tu tak yah bayar.. nti dia baiki kipas ngn pintu tandas.. tapi sampai saat aku tulis blog ni tak de pun org datang baiki.. dan pintu tandas tu dia janji nak ganti tahun lepas lagi.... sabar dan trus bersabar...

Ni la masalahnya klu menyewa kat negara org ni.. klu kat malaysia.. lampu terbakar pun tuan umah yang ganti.. tapi kat sini.. nak baiki umah pun cas atas penyewa.. kerosakan tanggung la sendiri.. sabo je la.. klu kerosakan tu boleh la terima.. sbb kita yang buat.. tapi nak pasang mozek nak cat umah.. kita plak kene cas.. tak bayar kang kene halau saja jer.. dah la kat sini payah nak dapat umah.. ini plak antara umah yang murah.. sabo je la.. lagipun insyallah aku balik thun ni.. generasi yang mendatang macam mna la nasibnya.. tapi klu pinjaman tggi tak la masalah sngt...

Perbincangn tru berlalu.. sampai kawan aku cakp klu naik gak kami cari uamh lain.. tuan umah cakp.. cari la.. ramai lagi nak dukini.. hampeh.. tak risau langsung.. padahal klu org mesir yang sewa jauh lebih murah lagi dari kami.. tuan umah kata kawan aku bnyk cakp.. aku balas balik.. klu org mesir lagi teruk.. 25sen pun banyak cakp.. dia senyap jer. dia suh bayar cepat sbb dia ade kerja.. dan setelah hampir sejam.. kami tak berjaya kurangkan sewa.. dia tetap ngn harga yang dia bagi.. kami dengn kecewa akur.. adat duk negara org macam ni la.. perkataan kawan aku yang last kepada tuan umah.. "tgk ni. kami semua marah ngn harga ni" tuan uamh dengan senyum sbb dapat duit"tak per, jgn marah2.. assalamaualikum.. mengeluh la kami semua. sekian..

No comments: